Falska eller vilseledande nyheter?

Jag har under en tid följt tidskriften EU Observer, häromdagen publicerade de en artikel som handlade om V4-länderna (dvs Polen, Ungern, Tjeckien och Slovakien) och eventuella sprickor som finns under fasaden.

Jag fann artikeln en aning märklig. Sprickor har i och för sig alltid funnits då det handlar om fyra oberoende länder med skiftande agenda. Men det generella intrycket under senare tid har snarare varit att samarbetet blivit starkare, och att länder som Slovenien, Kroatien och Österrike också sneglar på V4, och kanske även Italien. Varför i detta läge skriva en artikel om att samarbetet har sprickor, och att V4 kanske kommer att upplösas?

EU Observer är enligt uppgift en oberoende ickevinstdrivande mediekanal, ej beroende av EU-institutioner, finansierad av annonser och prenumerationer. Ca 12 journalister arbetar på tidskriften, och man undrar hur en relativt smal publikation kan livnära så många personer? Längre ner på sidan kan vi också läsa att de mottagit medel av Open society fundations.

Denna organisation är skapad av finansmannen George Soros i syfte att verka för demokratiska värden, tolerans och att göra statsmakten ansvarig inför medborgarna. Soros är främst känd för att ha tjänat en förmögenhet på att spekulera mot den svenska kronan och brittiska pundet under 1990-tals-krisen. På senare år har Soros i allt större grad anklagats för att lägga sig i andra länders inre göromål, och länder som t.ex Ungern och Israel ligger i fejd med finansmannen. Till saken hör att Ungern leds av ett parti som har över 60% mandat från folket, och ledaren Viktor Orban är mycket populär. Han är bl.a känd för att rapportera direkt från olika möten och politiska bestyr via sin Facebooksida. Kanske är han till och med ett bra exempel på en ledare som gör sig ansvarigt inför folket?

Hursomhelst så verkar inte Soros gilla V4-ländernas inställning till migration och asylpolitik, då dessa länder vägrar att ta emot större grupper av migranter från muslimska länder. Om detta kan man ha olika åsikter, det är en ganska lång och snårig debatt. Oavsett ståndpunkt så är artikeln i EU Observer, som beskriver att V4-länderna är på väg att spricka, i högsta grad manipulativ, inte särskilt väl underbyggd och driven av en specifik agenda. Att få V4 att framstå som svagt och förringa ländernas samverkan.

Apropå alarmismen om falska nyheter. Vi måste lära oss att allt oftare klicka på about us-knappen.

Liknande artiklar

  • Den nya mediaordningenDen nya mediaordningen https://www.youtube.com/watch?v=ce2VCot74-Y SVT är en statlig TV-kanal, som betalas med licenspengar. Alla som har en s.k TV-mottagare måste alltså betala, vare sig de tittar eller ej. Deras räckvidd är Sverige samt svenskar i […]
  • Andra fildelningsajter istället för Piratebay?Andra fildelningsajter istället för Piratebay? Nu när The Piratebay ligger nere så är det nog många som funderar över vilka andra fildelningsajter som finns tillgängliga? Vi tar många saker för givet, och saknar dem inte förrän de är borta. Sajten med det svarta piratskeppet har […]
  • Vill man inte lösa eurokrisen?Vill man inte lösa eurokrisen? Redan nu, innan Cypern ens fått sitt nödlån, medger tongivande ekonomer att pengarna inte räcker och att landet måste ha mer eller någon typ av skuldavskrivningar. Samma problem finns egentligen fortfarande i Grekland, och man kan […]
  1. Redan på den tiden EU Observer tillät längre kommentarer och inte gömde sig bakom en ”paywall” fungerade den som kommissionens inofficiella språkrör. Men att man förlitade sig på pengar från Soros det var något nytt. Tack för den upplysningen.

    I retur så föreslår jag att du tittar på finansieringen av European Council of Foreign Relations (ecfr.eu). Även denna organisation får en betydande del av sin finansiering via Soros Open Society Foundation. Nå, sätt dig ner, ta ett djupt andetag och slå upp de svenska medlemmarna i ecfr rådet (Council).

    Intressant och skrämmande eller hur? Herr Kristersson har en hel del att göra innan han får sitt parti på rätt kurs. Notera fö vilket eu-vänligt parti som saknar delegater i ecfr. Även det säger något.