Operatören betalar kreatören?

Det blev en del skeptiska kommentarer när jag skrev ett inlägg om att i framtiden kanske musiker och filmmakare försörjs genom operatörsavgifter. Dvs din internet- eller mobiloperatör lägger på en liten extraavgift varje månad, sen får du ladda ner hur mycket musik, film el.dyl som du vill.

Jag misstänker iof att många missuppfattade mitt förslag, de trodde att operatören skulle sitta och räkna nerladdningar, att det krävdes intrång i din dator eller mobil för att hålla koll på hur mycket du laddar ner.

Min tanke var snarare att en oberoende aktör håller koll på statistiken, dvs vilka låtar/filmer som laddas ner mest, och därefter fördelas operatörsavgiften till nöjesbranschen procentuellt beroende på populäritet, antalet unika nerladdningar. Enligt ett liknande statistiskt system som dagens reklammätningar på internet.

Idén är inte min egen, utan jag blev helt enkelt inspirerad av ett system som redan finns. Titta på tre:s abonnemang 3Musik. Här betalar du en klumpsumma och får tillgång till diverse tjänster, bl.a musik. Tjänsten är inte alls lika omfattande som jag beskrev, men det är ett steg i den riktningen. Och jag har ingen insyn i hur pengarna fördelas, men vi kan givetvis räkna med att en del av din månadsavgift tillfaller skivbolag och artister.

Anledningen till att jag tror på den här lösningen är att den är relativt enkel, och skänker både kunder, operatörer, musik- och filmbranschen ett mervärde. Den uppmanar dessutom nöjesindustrin att producera proffsiga nedladdningssajter, där kvalitet och mervärde överstiger dagens fildelningssajter.

Genom den där extraavgiften varje månad får du tillgång till ett gigantiskt mediebibliotek av god kvalitet – lagligt – samt att kreatörer och distributörer får betalt enligt ett tillfredsställande system. Konkurrensen mellan operatörerna garanterar dessutom att notan inte kommer att springa iväg, och håller förhoppningsvis musik,- & filmbranschens krav på ersättningar på en anständig nivå.

För musik-, och filmbolagen är det här givetvis inte en fullgod idé ännu. De kommer att försöka pressa ut så mycket som möjligt från CD, DVD och Blueray-marknaden som det bara går. Många länder har fortfarande inte tillräckligt många och bra internetuppkopplingar för att fildelning ska innebära ett dödligt hot. Det har också visat sig att upphovsrättsindustrin kan dra in en hel den pengar via stämningar och domstolsprocesser. Men det är inte ett bra sätt att göra sig populär hos den unga generationen som samtidigt förväntas bli konsumenter. Här gräver man sin egen grav.

Under tiden experimenteras det med laglig fildelning ( t.ex Ameibo), operatörsavgifter som vi tidigare nämnt, samt lösningar á la Spotify. Det gäller att inte lägga alla ägg i samma korg, framtiden kommer att visa vilket system som fungerar bäst. Och jag personligen tror att operatörsavgifter kommer att bidra med en hel del till kakan.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Intressant? Dela artikeln!

Gillar du Avancemang så kanske du gillar den här boken?

För dig som uppskattar science fiction, rymdopera och en och annan filosofisk fundering.

79 kr för e-boken. Mer info, eller köp, klicka här.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  1. Av vilken anledning skulle ”musiker och filmmakare” försörjas genom operatörsavgifter? – På vilka grunder antas att dessa ”musiker och filmmakare” inte kan försörja sig? – Det måste väl finnas några fakta – eller vetenskapliga studier som du kan hänvisa till och som kan stödja uppfattningen att ”musikers och filmmakares” försörjning är hotad?

    Varför dyker alla dessa ”förslag” från bystanders – om hur ”musiker och filmmakare” skall försörja sig i framtiden – upp gång efter annan – som om det är ett stort samhällsproblem? – Mig veterligen har aldrig ens ”musiker och filmmakare” haft gemensamma aktioner för att driva frågan om deras minskade försörjningsmöjligheter – Så vid jag kan se så klarar våra ”musiker och filmmakare” sig väldigt bra – Filmmakare för dessutom mycket stöd av samhället – dvs oss skattebetalare

    När jag är ute och handlar och tittar runt på varuhus – affärer som El-Giganten – On-Off – Mediamarket mm så ser jag alltid välfyllda hyllor med musikCDs och film- och spelDVDs – Skuller dessa företag verkligen satsa på alla dessa produkter om ingen var villig att betala för dem?

    Ljuger alla dessa vetenskapliga studier som säger att de som ägnar sig åt sk ”illegal fildelning” köper mer digitala produkter och går på bio oftare än de som inte gör det? – Hur kan det komma sig att t ex Mamma Mia var 2008 mest fildelade film men att den ändå gick för fulla hus – och att DVDn och Soundtracken slog försäljningsrekord?

    Nej – alla dessa ”förslag” är slag i luften – Plocka fram FAKTA eller något annat av värde som kan stödja uppfattningen att ”musiker och filmmakare” far illa ekonomisk först innan du kommer med ”förslag” som skall rädda dem

  2. Donsan,

    ”förslag” från bystanders”…

    Det är ju fantastiskt att du är så kunnig och påläst!

    Låt oss säga att mitt förslag möjligen skulle kunna vara intressant i en avlägsen framtid då folk inte längre orkar gå till skivaffären för att köpa musik, utan enbart laddar ner från nätet.

    Dessutom är frågan om operatörsavgifter en uppgörelse mellan olika privata bolag, avseende ett specifikt kunderbjudande; gillar du inte abonnemangsformen kan du välja en annan operatör.

    Jag pratar inte om ett lagförslag. Här behövs inga undersökningar, fakta eller vad du nu dillar om. Det handlar om ett traditionellt affärserbjudande, som vissa konsumenter skulle gilla andra inte.

  3. Operatörer främsta uppgift är att erbjuda folk Internetanslutning – punkt slut – och inte tvinga folk att skriva på olika ”affärserbjudanden” eller samarbeta med allahanda särintressen som – mestandels amerikanska musik och filmbolag

    Få människor orkar att gå till skivaffären för att köpa musik redan idag – Köpbeteendet har ändrats i och med Internet – Många köper musik via Internetaffärer – typ CDON.com eller Amazon eller i flygande flang på bensinmackar – varuhus etc istället

    Ditt inlägg antyder att
    a) ”musiker och filmakare” på något sätt sitter i kläm och får det svårare och svårare att försörja sig – vilket de inte gör – Aldrig för har det producerats så mycket musik – filmer – spel mm och aldrig för har folk lagt ned så mycket pengar på dessa produkter – gått på bio och konserter – Ryktet om ”musiker och filmmakarnas” förestående bortgång är betydlig överdrivet

    b) att fildelningen är ett ”dödligt hot” – men du avstår från att hänvisa till fakta eller vetenskapliga studier som kan stödja din uppfattningen – antagligen för att det inte finns sådana

  4. Donsan,
    Du är väldigt låst i ditt resonemang: – Operatörer främsta uppgift är att erbjuda folk Internetanslutning. Säger vem? Varför? Är det lag på det?

    Dessutom tror jag att du har missförstått, jag har inget emot fildelning.

    Är du på rätt blogg och kommenterar?

  5. Min skepsis kvarstår. Vad skulle den den där ”oberoende aktören” som fördelar pengarna komma ifrån? Och hur stor del av pengarna skulle stanna där? Och det 3 har gjort är ju precis det jag varnade för på det förra inlägget. Det är inte ett första steg till något bra, det är ett 4711:e steg med yttrandeoligopol.

    Jämförelsen med reklam på webbsidor haltar grovt, i det fallen har ju den person som gör den specifika sidan ett avtal med reklambolaget. Om en ISP skulle stoppa in egen reklam på trafiken skulle det bli ramaskri.

    Vad gäller ”operatörers främsta uppdrag” så är i alla fall /min/ operatörs uppdrag från mig att leverera en internetförbindelse utan filter eller modifikationer.

  6. Rasmus Kaj,

    Den oberoende aktören tillsätts av intressenterna, i det här fallet av mediebolagen, artisterna, operatörerna – eftersom alla enskilda aktörer vill ha sin del av kakan finns det ett incitament att kontrollera varandra, och se till så att det går rätt till.

    Jämförelsen med reklamens värden handlar bara om tekniken, att det går att mäta, fördela på ett relativt enkelt sätt.

    Operatören har egentligen ”inget främsta uppdrag”, de driver sitt företag efter bästa förmåga på en förhoppningsvis konkurrensutsatt marknad.

    *

    Det här är egentligen inte ett inlägg i fildelningsdebatten, utan bör snarare kategoriserar under ”affärer, marknad” eller dylikt. Poängen är att det kan finnas en affärsidé här. Om den är bra eller dålig ur ett affärsperspektiv får framtiden utvisa. Om den är bra eller dålig ur ett fildelnings, integritets eller upphovsrättsperspektiv är följdfrågor, som jag inte går in djupare på.